Podstawą dobrze napisanego CV jest jego dopasowanie do oferty pracy, na którą aplikujemy. Kluczowym jest zatem zrozumienie, kogo tak naprawdę poszukuje pracodawca. Bardzo często wiele można się dowiedzieć z samej oferty pracy. Zobaczmy, jak zinterpretować dostępne informacje i stworzyć profesjonalne CV.
Opis stanowiska i zakres obowiązków
Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest opis stanowiska pracy i zakres obowiązków, który do niego przynależy. Innymi słowy, czym będziemy się zajmować, gdy już dostaniemy pracę. Eksperci często sugerują, że najważniejszym elementem tej części oferty pracy są trzy pierwsze punkty. To w nich najczęściej wskazane jest to, czego naprawdę oczekuje się od pracownika. Przy konstruowaniu CV warto zatem wypunktować te elementy na zasadzie lustrzanego odbicia.
Wymagania pracodawcy
Niewątpliwie jest to równie kluczowy element zawarty w każdej ofercie pracy. Tutaj liczą się konkretne informacje. Większość pracodawców nastawiona jest na znalezienie pracownika, który będzie od razu gotowy do podjęcia obowiązków i nie będzie trzeba go doszkalać. W naszym CV wskazujemy zatem doświadczenie zawodowe z uwzględnieniem konkretnych sukcesów zawodowych. Oczywiście wszystko to w oparciu o oczekiwania przyszłego pracodawcy.
Opis firmy
Zdarzają się kandydaci, którzy nie przywiązują większej wagi do podanych w tej sekcji informacji. To błąd. W ówczesnej rzeczywistości, kiedy większość firm skupia uwagę na budowaniu wizerunku i tutaj ważnym elementem jest właśnie kultura organizacyjna. Kandydaci powinni mieć na uwadze to, jak firma chce być postrzegana, jakie wyznaje wartości i jaka obowiązuje w niej kultura pracy. Warto się zastanowić, czy na pewno pasuje to do naszej wizji i naszych wartości. Zapoznanie się z opisem firmy pozwala także na przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej.
Udowodnij, że wiesz, gdzie aplikujesz
Czyli po prostu pokaż pracodawcy, że przeczytałeś uważnie jego ogłoszenie. Najprostszym na to sposobem jest wykorzystanie użytych sformułowań występujących w ogłoszeniu o pracę. Można je zgrabnie umieścić zarówno w CV, jak i w liście motywacyjnym. Nie chodzi tutaj o suche przepisanie tekstu, ale zilustrowanie go przykładami z naszego doświadczenia zawodowego.
Pamiętajcie zatem, aby przyglądać się dostępnym ofertom pracy i analizować informacje zawarte „między wierszami”. Dzięki temu profesjonalne CV będzie dopasowane do konkretnej oferty pracy, a tym samym realnie zwiększy szansę na uzyskanie zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną.