Etyka freelancera

Chyba każdy zna takie pojęcie jak etyka zawodowa. Nie jest ono obce również freelancerom. W końcu bycie wolnym strzelcem zobowiązuje. Pełna samodzielność i dyscyplina to podstawa codziennej pracy. Równie ważne jest jednak wypracowanie i przestrzeganie pewnych standardów współpracy, dzięki którym oferowane usługi będą na wysokim poziomie. Etyka freelancera powinna opierać się na doświadczeniu i profesjonalizmie.

Pierwszy kontakt i komunikacja

Praca zdalna ma to do siebie, że naprawdę sporadycznie widuje się swoich klientów twarzą w twarz. Cała komunikacja przekierowana jest na drogę elektroniczną bądź telefoniczną. Tym bardziej istotną sprawą jest odpowiedni poziom przekazu. Freelancer powinien jasno i przejrzyście odpowiadać na zapytania potencjalnych klientów, wykazując się niekiedy dużą dawką cierpliwości podczas wyjaśniania kolejno poszczególnych kwestii.

Identyfikacja potrzeb klienta i dopasowanie usługi

Każdy freelancer specjalizuje się w pewnego rodzaju usługach. Nie oznacza to jednak, że wykonuje je mechanicznie. Istotną częścią pracy jest indywidualne podejście do każdego klienta i dobre rozeznanie w jego oczekiwaniach. Zdarza się, że klientowi będzie zależało na pewnych szczegółach, których nie ma w standardowej usłudze. Warto na początku ustalić jasne zasady współpracy tak, aby w późniejszym czasie wykonanie zlecenia nie przeciągało się w nieskończoność z powodu zmieniających się wytycznych od klienta.

Dostępność i terminowość

Większość freelancerów koncentruje się na wykonywaniu zleceń i działa zadaniowo. Profesjonalizm i szacunek dla klienta wymagają tego, aby dotrzymywać umówionych terminów. Oczywiście zdarzają się wypadki losowe, które niekiedy mogą wpłynąć na pewne przesunięcia czasowe, ale zawsze w takim przypadku należy poinformować klienta. Podobnie wygląda kwestia dostępności freelancera. Nikt nie może oczekiwać, że będzie on odbierał maile i telefony 24 godziny na dobę. Jeżeli nie ma możliwości, aby się w danej chwili oderwać od wykonywanego zlecenia, warto chociaż wysłać klientowi krótką informację zwrotną, informując go, że wiadomość dotarła i szacując realny czas udzielenia konkretnej odpowiedzi na jego zapytanie. Ważne jest, aby klienci nie czuli się ignorowani.

Każdy freelancer powinien przestrzegać pewnych ustalonych zasad podejścia do klienta. Zbiór dobrych praktyk pozwala utrzymywać i podwyższać standardy prowadzonej działalności. Etyka freelancera to nie jest zbiór uniwersalnych zasad. Każdy wolny strzelec powinien jednak mieć je na uwadze tak, aby zapewnić swoim klientom profesjonalizm i wysoką jakość świadczonych usług.