Prowadząc własną działalność i realizując usługi na rzecz klientów, niezależnie od tego, czym się zajmujemy, podstawową kwestią jest profesjonalne podejście i realizowanie zadań na najwyższym poziomie. Ale na tym nie koniec. Nie mniej istotna jest komunikacja. Dlaczego to takie ważne?
Profesjonalizm na pierwszym miejscu
Bez wątpienia to kluczowa kwestia. Czymkolwiek się zajmujemy, powinniśmy zawsze dbać o wysoką jakość świadczonych usług. Terminowe i rzetelne podejście to gwarancja satysfakcji klienta, a tym samym zwiększenie szansy na jego powrót z kolejnymi zleceniami oraz rekomendowanie naszych usług innym, potencjalnym klientom. Warto informować na bieżąco o postępach w pracach, jeżeli realizujemy długoterminowe zlecenie. Jeśli przewidujemy pewne potknięcie czasowe, powinniśmy czym prędzej przekazać taką informację i wypracować wspólne rozwiązanie.
Nastawienie do klienta
W relacjach biznesowych nastawienie do klienta odgrywa znaczącą rolę. Pozytywne podejście zarówno do stałych, jak i potencjalnych klientów sprawia, że komunikacja jest na zupełnie innym poziomie. W niektórych firmach może to wynikać z przyjętej strategii biznesowej, u mnie wiąże się z czymś innym. Strategia strategią, ale osobiście po prostu staram się traktować klientów tak, jak sama chciałabym, aby mnie traktowano, kiedy chcę skorzystać z czyichś usług lub tylko zasięgnąć informacji na ich temat. Nie wszystkie rozmowy kończą się bowiem nawiązaniem współpracy. Niezależnie od tego, warto pracować nad tym, aby budować dobre relacje. Nigdy nie możemy przewidzieć, czy któraś z przeprowadzonych rozmów nie przyniesie niespodziewanych owoców w przyszłości.
Rabaty i inne ukłony
Z punktu widzenia klienta to z pewnością istotna rzecz. A jak to wygląda z perspektywy usługodawcy? Cóż, tak naprawdę to kwestia kalkulacji. Jeżeli zlecenie ma być jednorazowe, to zwykle nie ma podstaw do tego, by proponować upusty cenowe. Inaczej sprawa się ma w stosunku do klientów, z którymi współpraca ma mieć charakter długofalowy. Kwestię rabatów można również rozpatrzeć w przypadku jednorazowego zlecenia, ale znacznie większego, niż standardowo realizowane usługi. Jest to pewna forma negocjacji z klientem, którą można wykorzystać, aby przekonać go do podjęcia decyzji o wyborze naszej oferty. Oczywiście wszystko w granicach rozsądku, ale czy nie lepiej jest realizować zlecenie przy nieco mniejszej stawce i zarobić, niż upierać się przy stałym cenniku i odstraszyć klienta całkowicie?
Profesjonalna obsługa klienta to nie tylko terminowa i rzetelna realizacja oferowanych usług, ale również sposób komunikacji, nastawienie oraz elastyczność w prowadzeniu negocjacji. Odpowiednie podejście daje nam dodatkowe możliwości, np. dotyczące ustalania terminu realizacji usługi. Klient, który czuje, że jest traktowany w należyty sposób, jest bardziej skłonny do porozumienia w innych kwestiach. Koniec końców, niezależnie od tego, jakie usługi realizujemy, chcemy zdobyć klienta, wykonać pracę, zarobić na niej i mieć pewność satysfakcji z wykonanej pracy. Zadowolony klient to podstawa sukcesu, warto zatem czasami nieco się ukłonić 😊