pierwszej części tego tekstu mogliście przeczytać o tym, że warto rozejrzeć się wokół siebie i poeksperymentować, żeby odnaleźć swoją pasję. To coś, co sprawia Wam prawdziwą przyjemność i w czym jesteście naprawdę dobrzy. Dzisiaj będziecie mogli przeczytać o tym jak przygotować własne portfolio i gdzie możecie szukać pierwszych zleceń.

Przygotuj swoje portfolio

Większość klientów niezależnie od branży zwykle oczekuje od freelancera zaprezentowania kilku dotychczasowych prac. Tymczasem każdy kiedyś zaczynał i nie posiadał własnego portfolio. Warto o to zadbać zanim zaczniesz rozglądać się za klientami. W zależności od tego, w jakiej branży zdecydujesz się działać, poświęć trochę czasu na przygotowanie tekstów, grafik, zdjęć, filmów czy innych form przykładowych projektów. Nie rób niczego na szybko, skup się na dopracowaniu szczegółów i różnorodności tematów. Pamiętaj, że nie są to projekty, za które dostaniesz wynagrodzenie, ale takie, które mogą sprawić, że zdobędziesz klienta. Kiedy już przygotujesz swoje portfolio, opublikuj je. Bycie online w branży freelancerskiej jest dziś kluczową formą zaprezentowania się światu. Pomyśl o własnej stronie internetowej, blogu albo fanpage’u na Facebooku. Pokaż innym, że jesteś i chcesz działać!

Innym sposobem na stworzenie własnego portfolio jest podjęcie się stażu w wybranej dziedzinie. Rozejrzyj się po okolicy, może któraś z branżowych firm szuka akurat stażysty? A jeśli nawet w tej chwili nikogo nie poszukują, to warto pomyśleć o tym, by nawiązać kontakt z osobami pracującymi w danej branży.

Gdzie szukać zleceń jako freelancer?

Masz już swoje portfolio, czas więc pomyśleć o szukaniu klientów! Istnieje wiele portali stworzonych z myślą o skojarzeniu ze sobą freelancerów i klientów. Można tutaj oferować swoje usługi, a także odpowiadać na oferty zleceniodawców. Przedstawię Wam teraz kilka z nich. Żeby jednak nie faworyzować żadnego, ułożyłam tę listę alfabetycznie 😉

#artpublico.pl – nowy serwis stawiający sobie za cel wypromowanie profesjonalnych freelancerów; stawia na stworzenie własnej wizytówki i zaprezentowanie usług wykonywanych przez freelancerów w dowolnej ilości ofert, na które to klient będzie mógł zareagować; to trochę inne spojrzenie na łączenie wykonawców ze zleceniodawcami, sama zamierzam bliżej mu się przyjrzeć; rejestracja i korzystanie z serwisu jest bezpłatne.

#designer.pl – portal utworzony z myślą o grafikach; rejestracja jest darmowa i utworzenie własnej wizytówki jest darmowe; zleceniodawca tworzy konkurs graficzny, freelancerzy przesyłają swoje zgłoszenia, po czym klient wybiera tę propozycję, która mu najbardziej odpowiada.

#fajnelogo.pl – serwis działa podobnie jak designer.pl; rejestracja także jest darmowa; graficy mogą zgłaszać swoje propozycje realizacji zlecenia w organizowanych konkursach.

#favore.pl – portal ofertujący bezpłatne założenie konta; freelancer ma możliwość utworzenia własnej wizytówki, a za opłatą dodawania ofert usług; można tu znaleźć wiele kategorii zleceń; codziennie pojawia się dużo ofert.

#freelancer.com – jeden z najbardziej znanych portali ze zleceniami z całego świata; znajdują się tu oferty z najróżniejszych dziedzin; rejestracja jest bezpłatna, przez pierwszy miesiąc otrzymujesz testowo dostęp do konta Premium, po czym wracasz do konta podstawowego; konto podstawowe pozwala na złożenie tylko 8 zgłoszeń na zlecenia; codziennie jest wiele nowych ofert.

#freelanceria.pl – rejestracja w tym serwisie jest bezpłatna, ale konto podstawowe pozwala aplikować tylko na kilka ofert; cena abonamentu (30zł/mc) jest niestety nieproporcjonalnie wysoka do ilości publikowanych zleceń.

#getak.pl – założenie konta jest bezpłatne, daje możliwość wysłania zgłoszeń na 10 ofert; ale w serwisie od dawna hula wiatr; nie ma nowych zleceń, w tej chwili nie wydaje się ciekawym rozwiązaniem na poszukiwanie klienta.

#oferia.pl – popularny portal, w którym można znaleźć zlecenia chyba z każdej możliwej branży; rejestracja jest bezpłatna, nie ma również prowizji związanych z realizacją zleceń; konto podstawowe pozwala na zgłoszenie swojej oferty do 10 zleceń miesięcznie, można pomyśleć o wykupieniu Pakietu MAX (19zł/mc) i uzyskać nielimitowaną ilość zgłoszeń do publikowanych zleceń; codziennie pojawia się dużo nowych ofert.

#outwork.pl – rejestracja jest darmowa; freelancerzy mają możliwość składania nielimitowanej ilości zgłoszeń do realizacji zleceń; ciekawym rozwiązaniem jest opcja dostępna w każdym profilu użytkownika polegająca na wykonaniu specjalnie dobranych testów kompetencji; w portalu pojawia się dość dużo zleceń.

#upwork.com – dość duży serwis o zasięgu międzynarodowym; założenie konta jest bezpłatne; konto podstawowe jest darmowe i oferuje 60 połączeń miesięcznie, co pozwala na złożenie kilku propozycja wykonania zleceń; każda oferta wymaga od 1 do 5 połączeń; w serwisie znajduje się sporo zleceń.

#useme.eu – znany serwis, w którym znajdziecie różne kategorie ofert; rejestracja na portalu jest darmowa; przy składaniu zgłoszenia na wykonanie zlecenia freelancer otrzymuje informację o tym, jaka prowizja zostanie odciągnięta; ciekawą opcją jest możliwość wystawiania faktur bez posiadania firmy.

#wpzlecenia.pl – portal skierowany do freelancerów pracujących na platformie blogowej WordPress; korzystanie z serwisu nie wymaga rejestracji, nie są też pobierane żadne prowizje; zakup abonamentu pozwala na otrzymywanie powiadomień o publikacji nowych ofert; z każdym dniem przybywa ciekawych zleceń.

#wulu.pl – ciekawy portal przeznaczony dla osób szukających dorywczego zajęcia; bezpłatne założenie konta; sporo opcji wykonywania prac; póki co zleceń chyba nie jest zbyt dużo, ale wydaje się, że ma potencjał na rozkręcenie się.

#zlece.pl – serwis ze zleceniami; darmowa rejestracja; nie sprawia wrażenia wartościowego w kontekście ilości publikowanych ofert.

Powyższa lista z pewnością nie wyczerpała portali skierowanych do freelancerów. Zachęcam do pisania w komentarzach o innych serwisach, których tutaj nie umieściłam. A jeśli chodzi o szukanie ofert współpracy, warto także zainteresować się grupami tematycznymi na Facebooku oraz lokalnymi serwisami ogłoszeniowymi. Często to właśnie tam pojawiają się propozycje zleceń.